Friday, February 3, 2012

My trip to castle point

Tanggal 29 Jan 2012 yang lepas aku dan geng-geng berkeluarga buat satu trip ke castle point. kt mana Castle point ni?
Jarak perjalanan sejauh 164 km memakan masa selama 2 jam 30 minit dari Wellington. Tengok peta ni.

Tapi jalan nak menuju ke tempat ini bukanlah mudah. Halangan pertama adalah melalui laluan yang berbukit bukau esp di Rimutaka Hill. Nasib baiklah aku pura-pura tidur kalau tak mau termuntah kat dalam kereta.

Sesampainya kami di Castle point aku dan kawan-kawan menginap di Bunk House yang boleh memuatkan 29 orang dalam satu-satu masa. sewa pun berpatutan $480 per night.
ni adalah pemandangan dari bunk house. Rumah ni cukup selesa dan mempunyai ruang tamu yang sangat luas...mmg awesome!!!

By the way, aku nak cerita attraction di Castle Point adalah lighthouse dan fishing spot yang mmg unik. Yang lebih menarik adalah tempat ini adalah bekas terumbung karang. Mula-mula aku tak percaya bila terbaca satu papan tanda yang menyatakan tempat ini adalah bekas terumbung karang. Tapi bila mata sendiri melihat sendiri fossil (cengkerang siput) yang terlekat kukuh di dinding-dinding batu pada ketinggian yang setara dengan rumah api. Aku terus teruja melihat 'keajaiban' ini. Subahanallah.

Inilah cengkerang yang tertanam kukuh pada dinding batu ini...



Ini adalah sebahagian dinding batu yang dihiasi dengan kulit-kulit cengkerang.



ini adalah fishing spot yang menjadi kegemaran sikaki pancing. tapi awas tatkala air pasang, ombak boleh melepasi tembok batu itu....
Syukur Ya Allah atas nikmat yang telah Kau berikan kepadaku. :)

1 comment: