Sunday, October 24, 2010

baru nampak perbezaan

salam....

kali ni saya ingin berkongsi pengalaman yang saya lalui semasa berada dirantau orang ni...
saya ingin berbicara mengenai soal ibadat yang paling asas dalam agama islam....kalau kita tak jalankan ibadat ini, ibadat lain akan tergantung tidak dihisab semasa dipadang mahsyar...ibadat yang saya maksudkan adalah ibadat SOLAT....

sejak dari kecil, saya diajar untuk bersolat lima kali sehari pada waktu-waktu tertentu...
saya masih ingat lagi pada usia 6 tahun mak sudah mula ajar bagaimana hendak bersolat...mak ajar cara-cara mengambil wuduk...rukun-rukun dalam solat...baca-baca dalam solat....

semasa dibangku sekolah...ustaz mengajarkan cara yang sama untuk bersolat...cara yang sama sebagaimana yang telah diajar oleh mak semasa di rumah...jadi minda saya telah diprogramkan bahawa cara menunaikan solat sebegini....
perlu berwuduk dengan tertib....anggota wajib wuduk perlu dibasuh (disunatkan dibasu 3 kali)...muka, tangan, hujung rambut dan kaki...

rukun solat ada 13...berdiri dengan betul,niat, takbir, baca alfatihah, rukuk, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, duduk tahyat akhir, baca tahyat akhir, selawat, beri salam dan tertib....
itulah yang saya tahu mengenai solat....dan saya sentiasa yakin dengan apa yang saya lakukan....doa qunut dibaca semasa waktu subuh jek...waktu-waktu lain takde plak kene baca qunut...

namun, saya sedikit terkejut bila saya melihat org islam dari negara lain bersolat...contoh dr mereka yang berasal dr timur tengah (tidak semua, segelintir)....hati terdetik...adalah islam membenarkan solat dijamakkan pada bila-bila masa...adakah rasulullah memberi salam pada 4 penjuru (kiri, kanan, depan dan belakang) sambil berdiri???apabila selesai membaca tahiyat akhir...adakah terdapat mana2 hadis yang membicara rasulullah pernah berbuat demikan....

saya tak mau mengatakan diorang ni salah dan saya yang betul atau sebaliknya...sebab saya bukan ada part time job sebagai tuhan untuk menghukum...

cara terbaik adalah dengan kembali kepada quran dan hadis....selagi kamu berpegang kepada kedua2 ini kamu tidak akan sesat....

sekian....

No comments:

Post a Comment