Saturday, January 30, 2010

teknologi dan tanggungjawab

Salam..Hari ini cuaca sangat baik tapi aku rasa cam malas sangat nak keluar sebab kalau keluar nanti duit pun sama-sama keluar...Dh duduk merantau ini kenalah pandai-pandai merancang perbelanjaan kalau tak mmg sakit la nk menunggu duit elaun untuk tiga bulan seterusnya.

Sekarang ini terlalu banyak laman sosial di internet seperti Facebook, Friendster, My Space, Twitter just to name a few yang wujud secara percuma. Jika dilihat dari sudut positif laman-laman sebegini memberi peluang kepada pengguna untuk berhubung secara maya dengan rakan-rakan yang baru dikenali dan juga rakan-rakan yang telah lama terputus hubungan. Ada juga yang mengambil peluang untuk mempromosi perniagaan masing-masing. Sememangnya teknologi membuka banyak peluang kepada sesiapa sahaja yang ingin mengambil peluang tersebut.

Namun, bila teknologi disalahgunakan ia mampu mengugat keharmonian yang sememangnya yang sedang meruncing sekarang ini. Ada segelintir masyarakat yang tidak bertanggungjawab menggunakan kecanggihan teknologi untuk menabur fitnah, mencerca sensitiviti sesebuah bangsa, menghina, mengaibkan orang lain dan tidak kurang juga ada yang menggunakan teknologi untuk memeras ugut orang. Aku pun tidak pasti apa yang mereka fikirkan semasa setiap kali mereka mengetuk papan kekunci dan memerbitkan setiap entry mereka. Tidakkah mereka sedar setiap apa yang dilakukan akan dipersoalkan pada 'Hari' tersebut.

Jadi sama-samalah kita renung sama ada apa yang kita lakukan pada hari ini mampu membantu kita menghadap Ya Rab pada hari tersebut. Sekelumat kuasa yang diberikan olehNya datang tanggungjawab yang perlu kita galas. bak kata Sheldon dlm the big bang theory 'great power comes with great responsibility'.

cheers

No comments:

Post a Comment