Monday, January 16, 2012

kerjaya sebelum bergelar pendidik: Minah Kilang....

Assalamualaikum....

aku sekadar ingin berkongsi dengan sesiapa yang sudi membaca...tak sudi pun tak pe....tak luak pun...hahahahaha

Kali ini aku ingin berkongsi pengalaman bekerja sebelum aku menjadi seorang pendidik sekarang. sebelum bergelar pendidik, aku pernah bekerja sebagai operator pengeluaran aka minah kilang, penjual baju muslimah semasa musim bulan puasa, pembantu di pra-sekolah, guru sandaran di sekolah rendah dan guru sandaran di sekolah menengah....
pengalaman-pengalaman ini mmg tidak boleh diperdagangkan...

aku mula mengenali alam pekerjaan pada usia aku mencecah 25 tahun. usia yang agak lewat tapi memberikan satu pengalaman yang tiada taranya. pekerjaan pertama aku adalah operator pengeluaran di sebuah kilang memasang printer. fyi kilang ni bukan berada di Melaka tau.tapi berada nun di selatan tanahair Johor Baharu. aku bersama 3 orang sahabat Norli, Mas, dan Solehah tekad untuk menghabiskan cuti semesta pada tahun tersebut untuk bekerja di kilang setelah mendapat restu walaupun mak dengan berat hati melepaskan aku pergi.

Bekerja di kilang memberikan satu pengalaman yang berbeza. bermula dengan sesi interview yang meminta aku membaca keratan akbar dan membuat kira-kira. math yang melibatkan operasi tambah, tolak, bahagi, darab jek. tapi tak semua orang lulus ujian tersebut. ada yang gagal. hati terasa sayu melihat mereka melangkah meninggalkan kawasan kilang tersebut. dalam masa yang sama aku bersyukur kerana mak mementingkan pelajaran anak-anaknya. sekiranya aku tidak bersekolah mungkin aku juga senasib denganya.

selepas lulus temuduga pada sebelah pagi, kami terus diminta masuk bekerja pada shift petang bermula dari jam 7 mlm-7 pagi keesokan harinya. ini lah pengalaman pertama bersengkang mata demi mencari rezeki. perkara ini secara tidak langsung membuatkan aku menghargai betapa setiap juzuk tubuh ibuku dikerah demi mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak.

selepas sesi taklimat yang diberikan oleh 'supervisor' sesi malam. kami dibawa berjalan bagi mengenali lebih dekat lagi keadaan kilang tersebut. disini barulah aku faham bagaimana sesebuah kilang itu beroperasi...semua staff berdiri mengadap production line. production line ni pula bukan statik tetapi sentiasa bergerak....jadi tangan memang kena cepat untuk menyambung bahagian-bahagian printer tu...kalau tak terdengarlah jeritan....'YOIII, korang tido ke...line jam ni?'....itu lah antara pekikan2 yang kedengaran sepanjang sebulan aku bergelar Minah Kilang.
tak masuk jeritan yang mengunakan perkataan 18sx lagi...

No comments:

Post a Comment