Wednesday, February 17, 2010

Ada harga ada rupa

Salam...entry kali ini aku sekadar nak berkongsi pengalaman hidup di University Hall. Buat masa ini aku tinggal buat sementara di Wait e Ata University Hall untuk summer accommodation. Untuk pengetahunan, uni hall yang aku diami sekarang merupakan uni hall yang terbaik jika hendak dibandingkan dengan uni hall yang lain. Tempatnya agak strategik, berhampiran dengan gym, library dan hanya 15 minit berjalan kaki untuk ke city. Dan mempunyai view yang cantik…wahhi really like it.

Kemudahan yang disediakan cukup memuaskan hati. Aku dapat bilik yang luas, wardrobe yang besar, common room yang terurus, dapur yang kemas dan bersih. Pendek kata ini lah ‘rumahku syurgaku’. Tetapi aku hanya berpeluang tinggal di sini untuk tempoh 3 bulan sahaja. Walaupun bayaran mingguan agak mahal tetapi kemudahan yang aku perolehi adalah cukup berbaloi. Namun, ‘syurgaku’ ini tak kekal lama, hujung minggu ini aku terpaksa pindah dari ‘apartment 5 bintang’ ke rumah tumpangan takde bintang….huhuhu sedih…sob2x

Tadi aku berpeluang untuk melihat rumah yang bakal aku diami pada sabtu ini. Itu pun sebab my friend akan tinggal kt rumah yang sama juga. Tetapi dia masuk seminggu lebih awal dari aku. By the way, rumah ni ada 3 bilik. Menurut my friend, sebelum ini keadaan rumah ni lebih teruk dengan bau yang hapak, dapur yang kotor, dan makanan bersepah-sepah. Aku tak pasti siapa penyewa yang seorang lagi. Keadaan uni hall yang bakal aku diami ini juah berbeza dengan apa yang sedang aku nikmati sekarang. Uni hall ini seolah-olah tidak diselenggara dengan baik oleh pihak yang berkenanan. Banyak yang tidak diperbaiki contohnya lampu dapur yang tidak menyala, karpet yang berbau hapak. Aku pun tak pasti macam mana penyewa sebelum ini boleh hidup dengan keadaan yang macam tu punya teruk dan…tak sanggup nak sebut perkataan tersebut. Namun disebalik segala kelemahan-kelemahan yang ada…aku akui banyak kelebihan sekiranya aku tinggal di sini. Pertama, jarak dari office dari rumah hanya la 1 blok sahaja, jadi aku ada lebih masa untuk berada di office untuk buat kerja-kerja yang sepatutnya. Kedua, sewa rumah disini jauh lebih murah berbanding uni hall yang lain. Aku hanya perlu bayar 120NZD pw berbanding 175 pw rumah sekarang. Ketiga aku dapat jimat duit tambang bus dari kelburn campus ke karori campus. Ke empat kawasan rumah ni dekat dengan Mall untuk shopping barang-barang dapur. Memikirkan kemudahan-kemudahan yang aku perolehi aku ketepikan kelemahan2 yang ada. Afterall kalau nk hidup senang lenang baik balik Malaysia. Tetapkan niat…insyaallah semua akan dipermudahkan. Amin

Mak selalu cakap…ADA HARGA ADA RUPA…

No comments:

Post a Comment