Saturday, February 6, 2010

sabtu dan kenduri kahwin

salam...
Hari ni hari sabtu dan aku tak keluar ke mana-mana pun. Walaupun cuaca baik tapi aku lebih suka duduk di rumah.Ye la hari ni la aku nk habiskan masa dgn berkemas, cuci baju (mesin basuh le...takde makna nak basuh tangan kt sini) lepas 2 jam dh boleh lipat.

kalau di Malaysia hari ni ramai orang mengambil kesempatan untuk mengadakan majlis perkahwinan. Teringat keenakan nasi minyak, nasi briani, ayam masak kurma, ayam masak merah. Yum-yum lauk2 yang biasa dihidangkan untuk menjamu tetamu yang datang.

Hari ni mengidam nak makan lauk-lauk di majlis perkahwinan, jadi menu untuk tengahari ini adalah nasi minyak dan ayam masak kurma. Pada asalnya nak buat nasi briani, tetapi semalam cuba cari rempah nasi briani di asian store tak de pula. So tukar la menu ke nasi minyak yang lebih mudah bahan-bahannya.

Tercapai juga hajat nak makan nasi minyak. Ahamdulilah..


beras baru nk masak


ayam yang baru nak empuk

nak tau resepinya

(untuk seorang: boleh makan dua kali tengahari dan malam)

1 cawan beras Bhasmati
1 cawan air
1/2 cawan susu segar
1 pek rempah tumis (bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis, buah pelaga)
1 biji bawang besar
4 biji bawang putih

cara memasak

1) didihkan air dan susu.
2) tumis rempah tumis bersama bawang besar dan bawang putih yang telah dicincang (tak leh nk blend coz takde blender) dalam periuk yang berasingan.
3) setelah bahan-bahan yg ditumis naik bau, masukkan beras yang telah dibersihkan dan goreng sehingga agak-agak dah kuning (1-2 minit).
4)kemudian masukkan bahan-bahan yang telah ditumis ke dalam air dan susu yang telah didihkan tadi.
5)Masak nasi sehingga kering.

resepi ayam masak kurma amat mudah...cuma beli rempah kurma alif...kemudian masukkan rempah tersebut ke dalam periuk. tumis seketika dan masukkan ayam gaul sehingga rata kemudian masuk air lebih kurang 300ml...didih sehingga ayam tu empuk...simple jek...

selamat mencuba....

menu for lunch

1 comment:

  1. opps lupa plak..jgn lupa letak garam secukup rasa...kalau nak tambah perisa tambah eg;ajinamota pun boleh

    ReplyDelete