Monday, January 16, 2012

penulisan melambangkan pemikiran?

(Do I look cute, naive,trustworthy?)


Assalamualaikum,
Tadi aku 'merayau' di blog yang agak famous. tak perlulah aku nyatakan yang pasti bukan blog politik tapi blog yang sentiasa mengemaskini isu-isu hangat di tempat aku pernah menimba ilmu diperingkat ijazah pertama dulu. Tempah jatuh lagi dikenang, apatah lagi tempat menimba ilmu. Aku terbaca satu entri dan komen yang diberikan oleh para pengunjung diblog tersebut. Jadi aku pun klik pada salah satu link si pemberi komen tersebut secara tak sengaja. Bila aku klik link tersebut aku secara tidak sengaja 'terlangkah masuk' ke blog beliau. "username'nya sangat cantik dan gambar 'profilenya' seolah-olah mengambarkan beliau adalah seorang yang baik, naif, dan boleh dipercayai. Siap letak kalimah syahadah lagi tu. Confirmlah Islam bukan?layoutnya penuh dengan bentuk hati yang berguguran...nampak cantik...alah-alah sweet gitu. Seriously cantik, tak macam blog aku ni...kaku jek!!!then aku baca entri yang paling atas yang bertajuk U.M.N.O=?

So aku pun bacalah. Masyaallah!!! Punyalah aku terkejut dengan susunan ayatnya yang mencaci dan memaki orang dalam parti tu yang tak sealiran dengan fahaman politiknya...
(Dalam hati aku berkata untung ahli parti itu dapat pahala free...in fact hari-hari dapat pahala free sebab hari-hari kena maki kena umpat kena keji!!!!)

I'm not going down the track to respond towards her political point of views. it's personal choice. I don't really care, dude. Aku cuma ingin mengulas mengenai gaya penulisannya. Aku membuat andaian aku sendiri. Penulisan melambangkan pemikiran. You can agree or disagree with me. Sebenarnya kita boleh membuat tanggap awal mengenai seseorang itu melalui cara sesorang itu bercakap. bercakap dalam konteks ini adalah dalam bentuk penulisan.

apa yang kita tulis adalah lahir dari cara kita berfikir dan menganalisa sesuatu perkara atau situasi. Mustahil seseorang itu mampu menulis tanpa memikirkan apa yang ingin ditulis. hatta sekiranya ingin menterjemahkan satu perkataan dari satu bahasa ke bahasa yang lain memerlukan tindakbalas yang aktif dalam otak terutama dibahagian 'frontal lobe'.

sekiranya kita mengeluarkan kata-kata yang negetif sebenarnya mencerminkan pemikiran kita yang selalu bertanggapan negatif. tetapi sekiranya kita berfikiran positif, kita akan cuba melihat sesuatu perkara itu dari sudut positif walaupun pada zahirnya perkara tersebut amatlah buruk. Bak kata omputih 'things happen for reasons.'sebab perkara yang buruk di mata manusia tak semestinya buruk di Mata Sang Pencipta...
Waallahuallam.

P/S: nanti nk share satu personal life experience yang buat aku tersedar bahawa satu perkara yang buruk di mata aku satu ketika dahalu sebenarnya adalah rahmat dari Allah swt. kesannya dari rahmat Allah ini dapat dilihat selepas 4 tahun. Jadi NIkmat Allah yang mana yang telah aku dustakan? Allah swt is the great planner. Masyaallah.

No comments:

Post a Comment