Monday, January 16, 2012

PJJ

PJJ di sini bukan merujuk kepada Pengajian Jarak Jauh tapi ia merujuk kepada Perhubungan Jarak Jauh...

Mengapa aku tiba-tiba tulis entri ni…well mesti ada cerita sebaliknya…sebenarnya hari ini aku menerima seorang tetamu. Tetamu ini akan menetap di rumahku selama beberapa hari. Beliau ke sini adalah untuk satu percutian yang singkat.

Kami berbual kosong mengenai banyak perkara…mengenai study, foods, dan personal life. Dia bertanya sama ada aku masih single atau dh berpunya…I just admitted that I’m engaged with someone for about a year. Dia nampak agak teruja lalu menanyakan persoalan ini.

Dia: Uhm, how do you work on your long distance relationship?
Aku: The key for this kind of relationship is trust. If I don’t trust him, I don’t think that I wanna put my feeling on trial.
Dia: Do you really trust him?
Aku: It’s hard to say 100%...perhaps 90%.
Dia: Do you talk to him everyday?
Aku: Hahahaha. Not really. I call him maybe once within two weeks or send him text messages once a week.
Dia: Really! (She really surprised.). How do you know that you have a fiancé? Or he cheats on you?
Aku: well, if he cheats on me, Allah will know.
Dia: What did you say just now is true.

Being involved in long distance relationship is not an option. Tetapi buat masa sekarang ini adalah pilihan yang aku ada. Dengan amanah yang masih lagi membelenggu diri, aku belum cukup bersedia untuk mengalas satu lagi amanah. Amanah sebagai seorang isteri.

Yang pasti aku yakin dengan perancangan Allah kerana Dia adalah sebaik-baik perancang. Sekiranya dia adalah yang terbaik untukku insyaallah kami akan diijabkabulkan.

Tak dinafikan perhubangan jarak jauh sebelum diijabkabul ini memang mempunyai cabaran tersendiri tetapi ianya bergantung kepada kita untuk mengatasi cabaran ini. Jadi jalan terbaik untuk atas cabaran ini adalah
- meminimumkan perbualan melalui telephone, sms, chat, skype.
- Berhubung hanya sekiranya perlu.
- Mengurangkan ucapan-ucapan yang melahirkan rasa rindu, sayang, dan cinta.
- Memohon doa kepada Allah supaya dipanjangkan jodoh.

So far langah-langkah ini berjaya untuk perhubungan kami. Jadi terpulanglah sama ada anda hendak mencuba atau pun tak.

Sesungguhnya tiada percintaan antara seorang lelaki dan seorang perempuan yang diredhai oleh Allah sebelum mereka diijabkabulkan. Aku cuba ingin mencari cinta diredhai olehNya.

No comments:

Post a Comment