Friday, June 17, 2011

musim sejuk dan hikmahnya

Bagi negara yang mempunyai 4 musim esp di hemispera selatan sekarang kami berada dalam musim sejuk. aku bersyukur walau sesejuk mana pun Wellington ianya masih lagi tak bersalji seperti dibeberapa kawasan di NZ spt di kawasan pergunungan atau di Pulau Selatan.

Musim sejuk bukanlah satu musim yang dinanti-nantikan oleh aku dan aku yakin orang lain pun mempunyai perasaan yang sama. Dengan waktu siang yang pendek, cahaya matahari yang kelihatan agak 'malu2' untuk menampakkan cahayanya, angin yang bertiup kencang, dan hujan yang tidak tentu masa membataskan tugasan seharian seseorang. Namun disebalik segala kesukaran ini aku bersyukur atas nikmat musim sejuk ini.

pada musim ni aku dapat lihat bertapa pentingnya pakaian. Masyarakat barat yang memandang kaum wanita muslim yang 'membungkus' tubuhnya dengan pakaian dilihat sebagai satu bentuk penindasan terhadap kaum wanita muslim, mula mengikuti jejak langkah yang sama. Pada musim ini,mereka mula menutup setiap inci badan mereka dengan pakaian yang tebal untuk meminimumkan rasa sejuk ini. Bukankah itu salah satu bentuk 'plagarism' dalam berpakaian? Jadi salahkah kaum wanita muslim berpakaian menutupi badan mereka? Ibarat meludah ke langit akhirnya jatuh ke muka sendiri.

Pada musim ni banyak hikmahnya, disebabkan rata-rata wanita menutup aurat maka kuranglah sikit maksiat mata ni. kalau ke city susah nak melihat org memakai pakaian yang menjolok mata. semuanya sopan-sopan berlaka...Jadi bersyukurlah. setiap nikmat Allah tu ada hikmahnya. cuma kita antara nampak ataupun tak.

No comments:

Post a Comment